Monday, July 24, 2006

Doa Sebelum Tidur

DOA SEBELUM TIDUR

Atas nama kekuatan sunyi, sebelum tidur abadi-illahi
Inilah doa detak jantung semutku yang merana.

Kepada yang menguasai malam dan cahaya bulan
Tampakkan kepadaku jalan menuju pelita
Agar aku dapat mendekatkan diri dengan cahaya
Sebelum penempuhan berikutnya lebih terjal
Dari sekedar batu puisi yang bermimpi
Jadi kerikil-kerikil nyata menghardik sandal
Dan mencemooh sepatu

Kepada yang menguasai kehidupan dan kematian
Hidupkan aku dalam nafas cintaMu
Sebelum tangkai kematian menjentikkan bangkaiku
Ke tempat buruk tiada harga
Aku ingin sebagaimana doa mengantarkan diriku
Ke cerlang kebaikan di puncak bukit rindu

Kepada yang menguasai segala yang dipertuan di planet bumi
Jangan aku beri sedikitpun keculasan
Yang sanggup menghancurkan tatanan dan tanaman
Harapku di kekhusukan bunga yang menghamba
Aku ingin tetap mekar sebagaimana puisi
Yang kutulis dengan sepenuh lakon manusia
Makhluk tak kuasa dihadapan segala tahta

Kepada yang menguasai segala tamparan dan pujian
Jangan paksa aku palingkan wajah dari arah cahaya
Lantaran aku karib dengan kegelapan
Teguhkanlah nyawaku dalam satu garis pandang dengan siluet-Mu
Di ketersenyuman semesta bunga dzikir dan ibadah air di ricik darah nadiku

Kepada sang pemilik pelita dari segala pelita
Dekatkan cahaya-Mu
Aku ingin menerangi mimpi meski dalam dengkur
Dan igau tentang hidup yang keras menjelang mautku

Joe Sorjan

No comments: